Det svenska betygsystemet skapar en stressig miljö


Jag har studerat i USA i ett helt år och är åter i Sverige för avslutat mitt sista år i gymnasiet. Jag ska jämföra våra skolbetyg med deras i USA och framföra hur lättare det var att får ett A i USA i jämförelse med här i Sverige.

Jag upplever hur svårt det kan vara att få ett bra betyg. Man blir bedömd på flera olika kriterier, vilket innebär att jag får ett enskilt betyg på olika ämnen och jag anser att kraven sitter ganska högt vilket gör att man sätter en högre press på sig själv. Kriterierna på olika nivåer är hårda och krävande och detta innebar att jag måste vara mer ambitiös och satsa på att få höga betyg.  Till exempel om jag vill ha A i ett ämne måste jag ha A på alla kriterier. Om jag får ett B i ett av kriterierna får jag ett B i slutbetyg men om jag får E i ett av kriterierna så innebär att ett D i slutbetyg.  Jag trodde att terminsbetyg skulle vara ett mått på hur det har gått för eleven under en termin, men ett enda misstag kan försämra mitt betyg!  

När jag studerade i USA så tycker jag att det amerikanska skolsystemet var betydligt lättare än det svenska betygssystemet. Eftersom att man har samma schema och lektionerna varje dagar. I USA är lärare ganska hårda med att en inlämning måste in i tid och att ska ha bra närvaro. Jag gick på alla lektioner och lämnade in allt i tid vilket innebar att jag fick bra slutbetyg. Jag läste Algebra 2 vilket gav mig matteläxor näst intill varje dagar, men man fick även tid att göra läxorna efter lärare var klart med sin genomgång under lektionen. Läxorna var det betyg grundande som jag måste lämna in. Om jag hade till exempel 3 fel på matteprov så få jag i vilket fall ett A. Att få ett A i USA är lättare än här hemma för i Sverige måste det vara mer eller mindre perfektion för att få ett A.

Det svenska betygssystem gör eleverna stressade och frustrerade.

Text och Bild: Pinky Saenghachai

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *